שוקו ואוסטיאופורוזיס

 

"אדון שוקו הלך לבקר חבר שלו – אדון שוקו אחר" – האם הוא קבל את הסידן שהוא זקוק לו?

 

השאלה לגבי הקשר בין קקאו ובעיקר שוקולד לבין ספיגת הסידן ובריאות העצם, התעוררה למעשה עם פירסום תוצאות מחקר מ- 2008.  נשים בגיל 70-85 שדיווחו על אכילת שוקולד לפחות פעם אחת ביום היו עם צפיפות עצם נמוכה יותר בהשוואה לנשים שדיווחו על אכילת שוקולד פחות מאחת לשבוע. החוקרים הסבירוו, שזה נובע מרכיב האוקסלט, רכיב טבעי הנמצא בפולי הקקאו, שמתחרה עם סידן על הספיגה ומגביר את הפרשתו. עם השנים מתברר שבחלב יש מספיק סידן כדי לקזז את ההשפעה של האוקסלט. היום אנשי המחקר נוטים להיות תמימי דעים, שאנשים, שצורכים כמות מספקת של סידן, לא חשופים למחסור עקב שתיית קקאו (וגם משקאות עשירים יותר באוקסלט כמו קפה).

 

אחד ההסברים האפשריים לכך שהקקאו בשוקו אינו מפריע לספיגת הסידן היא, שפולי הקקאו עוברים עיבוד עד הגיעם לשוקו וייתכן שתהליך זה מוריד את רמת האוקסלט בהם. כמו כן כמות האוקסלט בשוקו היא 0.5-0.6%, כמות שעלולה להפחית את ספיגת הסידן מכוס שוקו בכ- 3-4 מ"ג (בהשוואה ל-200 מ"ג סידן בכוס).  

 

בשנים האחרונות חל תהליך נרחב של הפחתת כמות הסוכר בשוקו והשוקו היום מכיל פחות סוכר מבעבר. יחד עם זאת, גם שוקו ביתי מקקאו, לא מכיל סוכר . 

 

 

מאת: ד"ר סיגל אילת-אדר, דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית, המכללה האקדמית בווינגייט ואוניברסיטת תל אביב